Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci

Nemám zájem o slevy a akce, chci lištu skrýt

Přechod Orlických hor

Dnes se vydáváme s Katkou Balcarovou na přechod Orlických hor, plný krásné přírody, úchvatných výhledů i výborné gastronomie.

Obsah

Orlické hory jsou jedny z těch, které můžete přecházet nebo i přejíždět v létě i v zimě. Hřebenovkou vás provedou turistické, lyžařské a cyklotrasy. My vám dnes představíme poměrně náročnou dvoudenní turistickou variantu ze Šerlichu do Jablonného nad Orlicí.

• Celková délka trasy: 56 km
  • Převýšení: 1325 m nahoru, 1888 m dolů

1. den - Šerlich - Velká Deštná - Hanička - Orlická chata

Na Šerlich (zastávka Deštné v OH, Šerlich, Masarykova chata) se dostanete ranním autobusem. V sezóně sem jezdí i cyklobus nebo skibus. V tomto je přechod Orlických hor milosrdný, začínáte v téměř nejvyšším bodě, a tak během přechodu více klesáte než stoupáte.

Nejprve vás čeká 3,5 kilometru vzhůru po široké asfaltové cestě na Velkou Deštnou (1115 m n. m.). Na rozcestí se můžete občerstvit v chatě horské služby, bývá ale v provozu jen v sezóně. Od této chaty pak vede půlkilometrová lesní cesta na vrchol Velké Deštné. Vrcholek je zalesněný a sám o sobě vám neposkytne žádné výhledy, ale v roce 2019 zde byla postavena rozhledna. Je 18 metrů vysoká, vstup je bezplatný a dohlédnete z ní například na Sněžku, Králický Sněžník nebo opatovickou elektrárnu.

Vrátíte se zpět k chatě horské služby a pokračujete po červené turistické trase. Čeká vás 4 km dlouhý sestup na rozcestí pod Homolí. Těsně před rozcestím červená turistická trasa odbočuje ze široké cesty do lesa. Pokaždé se nám tuto odbočku podaří minout a dojdeme až na rozcestí. Pokud se vám to stane také, nepanikařte, že chybí značení, popojděte cca 100 metrů cestou doprava, tam někde červená míjí cestu, po ní se pak vydáte turistickou cestou vlevo. Zde se konečně dostáváte mimo cyklotrasu do příjemného terénu. Čeká vás jeden z mála výstupů tohoto přechodu, na Kunštátskou kapli, odkud pak už po rovince pokračujete na Pěticestí, kde si na další chatě horské služby můžete v sezóně dát něco k pití.

Z Pěticestí pokračujete dále po červené značce nejprve mírně z kopce, poté do kopce na Komáří vrch a krátkým sestupem na Mezivrší. Na Mezivrší se opět napojujete na cyklotrasu. Po ní vystoupáte těsně pod Anenský vrch, kde buď můžete pokračovat dál na Haničku nebo si odskočit na vrcholek Anenského vrchu na rozhlednu. Z rozhledny jsou krásné výhledy na Suchý vrch, Králický Sněžník, polské Bystřické hory, Orlické hory a podhůří Orlických hor, Broumovsko, Rychnovsko i Žamberecko. Za dobrého počasí je odtud možné vidět dokonce Krkonoše nebo Sněžku.

Celý přechod mám pomyslně rozdělený na tři úseky, z nichž prostřední je nejméně záživný a začíná právě na Haničce a končí až v Mladkově. Tudíž zde na Haničce se obrňte trpělivostí, čeká vás nezáživný úsek a dnes už to lepší nebude. Máte před sebou 8 km k Orlické chatě po tvrdém asfaltu, na kterém vás budou bolet už tak dost unavené nohy. Odměnou vám ale bude Orlická chata a její okolí. Doporučujeme se rychle ubytovat a udělat si kraťoučkou procházku na nádherné místo Zemská brána, kde se mj. můžete osvěžit v Divoké Orlici.

2. den - Orlická chata - Jablonné nad Orlicí

První část dne vás čeká opět asfalt. Ovšem tentokrát mimo les, po silnici projdete vesničkou Čihák, Českými Petrovicemi a pomalu vystoupáte až na českopolský přechod Adam s nádhernými výhledy. Občerstvit se můžete na Kašparově chatě. Poté rychle sestoupáte do obce Petrovičky a ještě dále do Mladkova. Červená turistická značka vás povede kolem mladkovského vlakového nádraží, za kterým už opustíte silnici a budete pokračovat přes Vysoký kámen na známou dělostřeleckou tvrz Bouda. V sezóně je možné absolvovat prohlídku, v rámci přechodu bych ji ale nedoporučovala. Je to na dlouho a v podzemí nachodíte dost kiláků navíc a před vámi ještě kus cesty je. V každém případě Bouda skýtá skvělou příležitost k občerstvení, zatím je tam k dispozici přístřešek, v blízké době by měla být dostavěna a zprovozněna provozní budova muzea, kde bude mimo jiné k dispozici občerstvení se základní nabídkou.

Asi 300 metrů za Boudou se dostanete na rozcestí, pokračovat budete po červené, po průchodu asi 250 metrového úseku hustším lesem se dostanete na širší cestu, na které se dáte doprava a začnete stoupat. Od rozcestí U Tří pánů se vám začnou otvírat výhledy. Pro mě osobně je toto nejkrásnější úsek celého přechodu. Odměnou za náročný výstup vám může být Kramářova chata na Suchém vrchu. V bufetu seženete klasické občerstvení včetně polévky, hranolek a smaženého sýra a bohatý výběr alkoholických i nealkoholických nápojů, náročnější si pak v moderní restauraci mohou vybrat z nabídky tradičních českých i evropských jídel.

Po jídle vás čeká posledních 9 km. Vyražte po modré turistické značce na rozcestí Suchý vrch – rozběh modré a zelené. Dál pak pokračujte po zelené až do Jablonného nad Orlicí. Kilometry to nejsou příliš záživné, celou cestu ale jdete z kopce, a tak je budete mít rychle za sebou. V Jablonném je několik skvělých podniků, takže pokud budete mít do odjezdu vlaku nebo autobusu čas, do některého z nich zavítejte. Namátkou: hotel Filipinum, restaurace U Černého  Medvěda (na náměstí) nebo Na Mýtnici (kousek od náměstí po levé straně silnice směrem k nádraží), penzion Srdíčko s pizzerií.

Přejeme dobrou chuť a hlavně rychlou regeneraci, přechod je to jeden z těch náročnějších.

Užitečné odkazy

Další zajímavé články:

Autor: Kateřina Balcarová

Zdroje: archiv autora

Přechod masivu Králického Sněžníku

Cestopisy a reportáže

Radosti a strasti přechodu Králického Sněžníku vám v dnešním článku sepsala Katka Balcarová, která se věnuje široké škále sportů, především potom lezení, běhu a turistice.

Cesta přes Istanbul s dobrodruhem Vojtou Kaderou

Baťůžkář Vojta Kadera je dobrodruhem každým coulem. Své netradiční zážitky a svébytný způsob cestování sepisuje do krátkých povídek. Jednu z nich si můžete přečíst v našem dnešním článku.

Tomík na cestách

Cestopisy a reportáže

Tomáš Vejmola je dobrodruh, který holduje nevšednímu způsobu dopravy. Oblíbil si především tuk-tuk, motorizovanou tříkolku, obvykle využívanou jako taxík. Kam se Tomáš vydá tuk-tukem tentokrát?