Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci

eXtra slevy: získejte slevové kupony na více než 30 značek. Získat

Na LIBERTĚ kolem Slovenska 1. část

Adam, Matěj a Boris - tři přátelé, kteří cestují po světě na starých kolech značky Liberta, nás tentokrát vezmou na výpravu kolem jejich rodného Slovenska.


Obsah

Cestovatelský projekt s názvem Liberta tour vznikl v roce 2015 s myšlenkou cestovat po světě na starých kolech značky Liberta, která mají jednoduchou stavbu a jeden převod. Po absolvování cesty k Jadranu v roce 2015 a o rok později k Černému moři, jsme se po tříleté pauze rozhodli, že sedneme na naše zelené Liberty a opět vyrazíme poznávat svět. Otázka však zněla, kam to bude? Po krátké poradě jsme vybrali cestu přes Balkánsky poloostrov se začátkem v Maďarsku a pak dál přes Srbsko, Bosnu a Hercegovinu, Černou Horu, Albánii, severní Makedonii až k moři do Řecka. Znělo to odvážně, dobrodružně a strašně jsme se na to těšili. Všechny přípravy směřovaly k této cestě.

 

      Představení účastníků

Adam

23 let, student vysoké školy v oboru Chemické a potravinářské stroje a zařízení. Adam se k výpravě připojil v roce 2016 během cesty na Ukrajinu jako šofér, na poslední cestě kolem Slovenska si zkusil i pozici cyklisty na Libertě.

 

 

Matěj

24 let, profesionální hasič - záchranář. Matěj je nejsilnější článek z cyklistů na výpravě, fyzicky i psychicky táhne výpravu v nejtěžších chvílích.

 

 

 

Boris

23 let, strojvedoucí. Je autorem myšlenky a zakladatelem projektu Liberta tour, je to mechanik kol i doprovodného vozidla. Neexistuje snad nic, co by neuměl opravit.

 

 

Martin

26 let, profesionální fotograf – kameraman. Martin má na starosti přípravu a mediální výstupy z celého projektu. Během celé výpravy s fotoaparátem v ruce dokumentuje veselejší i smutnější chvíle.

 

 

Lukáš

29 let, řidič doprovodného vozidla - Feldy. Po poslední cestě v roce 2016 zhodnotil, že jeho kolena další cestu na tak malém kole nezvládnou, a proto si vybral volnou pozici šoféra.

 

 

   

O značce LIBERTA

Liberta je jednoduché dámské městské kolo známé hlavně ze 70.-80. let. Jeho konstrukce je velmi jednoduchá - má jeden převod, protisměrnou brzdu a 24palcová kola.

Liberta - továrna na kočárky byla původně založená pod názvem dílna Antonína Svobody v roce 1923 Antonínem a Marií Svobodovými. Továrna byla založena v Mělníku v městské části Mlazice. Název továrny Liberta vznikl převzetím italského slova libertà - v překladu svoboda. Dětské kočárky Liberta se staly fenoménem své doby a byly vyhledávaným artiklem nejen místními, ale také zahraniční klientelou po celé Evropě.

Kromě kočárků a dětských tříkolek byla po roce 1945 spuštěná výroba kol, která se udržela po celou dobu socialistické éry.

 

 

Pandemie mění plány

Začátkem roku ale na Slovensko přišla návštěva ze zahraničí jménem koronavirus a všechny naše plány o cestě do Řecka se postupně začaly hroutit. Některé státy byly pro turisty úplně zavřené, jiné zase měly komplikovaný vstup a ještě komplikovanější výstup. Nemohli jsme riskovat, že nás z nějakého státu nepustí, nebo že bychom po návratu domů museli absolvovat pobyt v karanténě. To by nám naši zaměstnavatelé po víc jak dvoutýdenní dovolené asi netolerovali. Tak jsme si vymysleli plán B, jehož cílem bylo objet na Libertách naše rodné Slovensko! Vždyť kdy bude lepší příležitost procestovat naši zem, když ne teď?

Plán zněl jasně. Vyrazit z Červeníka, přejet do nejzápadnější obce Slovenska – do Záhorskej Vsi, z ní podél Dunaje do nejjižnější obce Patince, následně skrz střed Evropy v Kremnici do nejsevernější obce Oravská Polhora a nejvýchodnější obce Nová Sedlica. Cestou navštívíme samá zajímavá místa a památky naší vlasti. Trasa na mapě měřila něco okolo 1 500 km, což by se mohlo vejít do našeho 15denního limitu. Tým ve složení 3 liberťáci: Adam, Matěj, Boris a stařičká doprovodnofilmařská Felicia: Martin (fotograf/kameraman) a jeho bratr Lukáš (šofér/produkce). Duše na 24palcových kolech nafoukané, řetízky namazané, baterky do kamer nabité, jsme připraveni, můžeme vyrazit!

   

 

Liberta Tour

V rámci projektu PODPORUJEME vám dnes představujeme partu kamarádů ze Slovenska, kteří cestují po světě ne úplně tradičním způsobem.

>>> ČÍST DÁL <<<

 

1.den - 1. škrábanec

V neděli ráno - 16. srpna 2020 se scházíme okolo šesté hodiny, na startu je dobrá nálada, jsme odhodlaní zdolávat nové kilometry! Dolaďujeme poslední detaily na kolech, loučíme se s rodinami a přáteli, nasedáme na kola a vyrážíme na 1 500 km dlouhou pouť. Naše 24palcová kola vyrážejí z Červeníka se zastávkou v Ratkovcích, kde nás čeká Borisova snoubenka s ranní kávičkou. Po malé snídani pokračujeme směrem přes Bukovú na borovicemi poseté Záhorie. Projíždíme krásným lesem ve vojenském prostoru a následně vjíždíme do Malacek, kde si dáváme jedno orosené. Felda schytává první škrábanec, Lukášovi se podařilo zaparkovat na vysoký obrubník a přední nárazník dostal menší aerodynamický tuning. Po malém vylepšení a občerstvení pokračujeme směrem na nejzápadnější obec na Slovensku, kterou je Záhorska Ves.

obr.: trasa 1. den

Na Záhorí, u řeky Moravy pociťujeme zvýšené množství otravných komárů, kteří nám kazí plán nocovat ještě před Bratislavou. Roj komárů nás žene dál pod hrad Devín, pozorujeme jak se Morava vlévá do Dunaje, projíždíme bratislavské nábřeží a před Novým SND si dáváme nucenou přestávku. Boris má po 140 kilometrech první defekt. Oprava netrvá dlouho, slunce už ale dávno zapadlo, začíná se stmívat, a proto si domlouváme nocleh u Borisovy sestry v nedalekém Hamuliakove. Prodíráme se tmou podél Dunaje, na cestu nám svítí jen naše světla a počítáme poslední kilometry, kterých dnes bylo víc, než jsme na úvod plánovali. První den se tachometry zastavily někde okolo hodnoty 160 kilometrů. 

 

      

 

Hrdý partner Liberta Tour

V rámci projektu PODPORUJEME VAŠE SNY pomáháme sportovcům, dobrodruhům a nadšencům plnit jejich sny. Podporujeme také kulturní, sportovní, turistické a cestovatelské akce, stejně jako společensky prospěšné iniciativy skupin i jednotlivců. Více na PODPORUJEME.

 

2. den - rozbitý pedál

Ráno sedáme na kola a pokračujeme v naplánované trase směrem na Komárno a nejjižnější obec – Patince. Po ujetí prvních 10 kilometrů Matěj křičí, že má defekt. To jsme se na úvod dne daleko nedostali. Po rozebrání kola vytahujeme z pláště asi 4 centimetry dlouhý drát. Druhý den - druhý defekt. Jestli to takhle půjde dál, Slovensko neobjedeme ani za měsíc. S opravením defektu nespěcháme, máme přece náskok z předešlého dne. Po opravě si dáváme ještě oběd a z Báča, kde jsme opravovali, vyrážíme něco po 13. hodině. S pomalu přibývajícími kilometry se zdvihá i vítr, obloha za našimi zády tmavne. Rychlý pohled na meteoradar naznačuje, že bychom si měli rychle začít hledat střechu nad hlavou, protože to vypadá na pořádnou divočinu.

Aby toho nebylo dnes málo, Adamovi se na Libertě před obcí Horný Bar zasekává pedál, který je potřeba vyměnit. V místním smíšeném zboží mají snad všechno - i nové pedály. Přijíždíme do Gabčíkova, kde nás už dohání bouřka, která vypadá, že jen tak neskončí. Na tachometru máme za dnešek jen 35 kilometrů, zastavujeme na benzínce, venku se žení všichni čerti, dnes to už asi dál nepůjde. Matějovi známosti z vysoké školy nám zabezpečily nocleh v místní dobrovolné hasičské zbrojnici. Venku je na srpnové datum obrovská zima, jižním Slovenskem se přehnala silná bouřka, která lámala stromy, okolní pole jsou pod vodou. V noci má ještě nějaký déšť přijít. No, tentokrát máme štěstí a máme střechu nad hlavou. DHZ Gabčíkovo – děkujeme.

obr.: trasa 2. den

 

3. den - nejjižnější obec

Probouzíme se do sychravého rána, bereme kola a plní elánu vyrážíme směrem na Komárno. Za Gabčíkovem vjíždíme na cyklotrasu, která vede podél Dunaje a nemusíme se tak dělit o cestu s auty a náklaďáky. Po včerejší bouřce jedeme kolem polí a zahrad zalitých vodou, v některých vesnicích jsou vyvrácené desítky stromů. Okolo oběda vjíždíme do okresního města Komárno, kde navštěvujeme Nádvoří Evropy a Pevnost. Ve vesničce Iža schytáme do třetice další defekt. Tentokrát si díra v kole vybírá Adama. Tři cyklisti – tři dny na cestě – každý po jednom defektu. Vtipné, ale už nás to nebaví každý den opravovat.

Po rovinatých cestách přijíždíme do nejjižnější obce – do Patince. Velmi malá a skromná vesnička, která má snad jen jednu ulici. Druhý cíl cesty máme splněný, z jižního Slovenska odkrajujeme další kilometry směrem na sever. Den se blíží ke konci a my jsme opět nuceni hledat místo na spaní. Lesy a louky skoro žádné, samá pole, kukuřice a sklizené obilí. Před vesnicí Farná nacházíme malou chatovou oblast, kde stavíme stany, vaříme večeři a po ujetých 110 kilometrech lezeme do spacáků a usínáme.  

obr.: trasa 3. den

 

4. den - Magna Via

Čtvrtý den se probouzíme do relativně teplého rána, poskytujeme první rozhovor do Trnavského rádia, balíme stany a odjíždíme. Plány jsou odvážné, dnes chceme na Libertách dojet až za Banskou Štiavnicu. Slunce ráno vyšlo vyzbrojené pořádně teplými náboji, vyhřátá rovina jižního Slovenska se začíná ztrácet a v dálce obhlížíme první stoupání a pohoří středního Slovenska. Jelikož Liberta má jen jeden jediný převod a zdolat s ní ostré stoupání je poměrně fyzicky náročné, tak je někdy jednodušší sesednout a jít pěšky.

Po obědě v Žemberovcích pokračujeme dál, když se ve zpětném zrcátku auta zjeví policejní majáky. Pánům policistům se zalíbila naše expediční Felda a potřebují nás zkontrolovat. Po kontrole dokladů a negativní dechové zkoušce nás se smíchem pouštějí dál. Ochutnáváme první pořádné kopce a Štiavnické vrchy nám dávají zabrat. Místy jdeme víc pešky než jedeme na kole. V Tajchu Štampech si dáváme pauzu a vaříme kávu u starého domu. Dochází nám zásoby vody, v okolí je jen jeden dům, tak se jdeme zkusit zeptat, jestli by nám mohli pomoct.

Náhodně se seznamujeme s pánem Doc. Ing. Jozefom Húskom, Csc., který je předsedou Združenia Magna Via. Pan Húska nám představuje, kde se nacházíme. Stojíme na cestě z dob Rakousko-Uherska s názvem Magna Via. Magna Via byla velmi důležitá poštovní cesta, která vedla přes dnešní Rakousko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko a Ukrajinu. Je příjemné poznat tak velkého člověka, jehož příběhy by se daly poslouchat ještě několik hodin, ale my musíme pokračovat. Kilometrů málo, kopců hodně.

obr.: trasa 4. den

Po neustálém tlačení Liberty přicházíme do krásného báňského města Banská Štiavnica. Slunce zapadá, a tak začínáme hledat místo na spaní. Přímo ve městě je to o něco náročnější, nemůžeme kempovat kdekoli. Navíc pod kalvárií je chráněné území, kde se stanovat nesmí. My máme ale štěstí a u rozestavěného domu potkáváme pana majitele pozemku a vyjednáváme si s ním kousek jeho trávníku. Po osmdesáti kilometrech na Libertě přímo pod kalvárií, v zahradě rozestavěného rodinného domu stavíme stany a vychutnáváme si noční výhled, který narušuje jen silný vítr a zima jako v ruském filmu. 

 

5. den - střed Evropy

Z větrné a chladné noci je krásné slunečné ráno, které zachycujeme i na našich fotografiích. Po vydatné snídani v podobě obložených chlebů se šunkou a sýrem nasedáme na naše tři nezmary a vydáváme se konečně i dolů z kopce do Žiaru nad Hronom, kde si na benzínce dáváme malou pauzu a psychicky se připravujeme na nekonečné stoupání do Kremnice. Je před námi souvislé stoupání s délkou přibližně 20 kilometrů končící až v Kremnických Baniach na místě známém jako střed Evropy. Po úmorném stoupání nás za odměnu čeká exkluzivní klesání skoro až do Turčianských Teplíc, kde si dáváme zasloužený oběd. Dnes by jsme chtěli nocovat někde u Šútovského jezera, proto rychle sedáme na kola a svištíme přes různé procentní klesání a stoupání nádherného Turca až ke Kraľovanom, kde to zase vypadá na chladnou noc. Nad jezerem stavíme stany a po 110 kilometrech se ukládáme ke spánku.

obr.: trasa 5. den

 

6. den - nejsevernější obec

Chladné ráno nás rychle žene zpět do sedla a unikáme mu směrem na Oravu. Šestý den na cestě, kilometry přibývají a po průjezdu krásným Oravským Podzámkom nás znovu zpomaluje dlouhý a strmý kopec, kterému místní říkají Príslop. Když konečně vytlačíme Liberty na vrchol, tak za odměnu sjíždíme až do Námestova a odtud to ještě dáme do Oravskej Polhory, která je nejsevernější obcí na Slovensku. Podél Oravské přehrady, přes Tvrdošín a Podbiel jsme to dnes dotáhli až do Zuberce, kde si na asfaltovém hřišti, u turistické ubytovny stavíme stany a po 115 kilometrech se připravujeme na zřejmě další chladnou noc.

obr.: trasa 6. den

 

7. den - šlapeme do Tater

Už týden, celých sedm dní bojujeme se starými Libertami a Felicií na cestě okolo Slovenska a cílem dnešního dne je zdolat naše nejvyšší pohoří – Vysoké Tatry a Štrbské Pleso. Startujeme v Zuberci a přes horský přechod u Kvačianské doliny přijíždíme k Liptovské Mare, přes Liptovský Mikuláš a Pribylinu začínáme stoupat do Tater. Dnešek zatím řadíme k tomu nejteplejšímu dni, jaký jsme na cestě zažili. Otvírají se nám první pohledy na pýchu Slovenska – na majestátní Kriváň.

Z Podbanského až nahoru na Štrbské pleso kráčíme skoro stále vedle Liberty. Pod Kriváňom si děláme fotografie na památku, které by ihned mohli jít na pohlednice z Vysokých Tater. Na Štrbské pleso dorážíme už v dost pokročilém čase, nejdeme se na něj ani podívat, protože ho považujeme za překomercionalizované. To je ten oficiální důvod, ten reálnější je, že další kopec už dnes opravdu nedáme. Na dnešní noc hlásí opět déšť a v TANAPu není vyhrazený prostor na stanovaní ve volné přírodě, proto po ujetých 100 kilometrech vybíráme kemp v Tatranské Lomnici.

KONEC PRVNÍ ČÁSTI.

obr.: trasa 7. den

   

 

Na LIBERTĚ kolem Slovenska 2. část

14denní putování kluků z Liberta Tour se přehouplo do 2. poloviny a o zážitky opět nebyla nouze.

>>> ČÍST DÁL <<<

 

Video - trailer Liberta Tour

Update duben 2021: je na světě trailer k filmu: "V lete 2020 sme chceli prejsť na starej Liberte zo Slovenska cez Balkán až do Grécka. Pandémia nám to prekazila, no nezvdali sme sa. Prešli sme celé Slovensko za 15 dní a spravili sme presne 1500 kilometrov. Cestopisný film o našom letnom dobrodružstve už na jar 2021!"

 

 

Užitečné odkazy

 

Autor: Martin Hesko

Zdroje: archiv autora

Přechod masivu Králického Sněžníku

Cestopisy a reportáže

Radosti a strasti přechodu Králického Sněžníku vám v dnešním článku sepsala Katka Balcarová, veganka a sportovkyně se zálibou v běhu a lezení, která se po 14 letech opět rozhodla Králičák pokořit. 

Cesta přes Istanbul s dobrodruhem Vojtou Kaderou

Cestopisy a reportáže

Baťůžkář Vojta Kadera je dobrodruhem každým coulem. Své netradiční zážitky a svébytný způsob cestování sepisuje do krátkých povídek. Jednu z nich si můžete přečíst v našem dnešním článku. 

Tomík na cestách

Cestopisy a reportáže

Tomáš Vejmola je dobrodruh, který holduje nevšednímu způsobu dopravy. Oblíbil si především tuk-tuk, motorizovanou tříkolku, obvykle využívanou jako taxík. Kam se Tomáš vydá tuk-tukem tentokrát?

Vybíráme pro vás

S praktický držákem kol na zeď Thule 9771 můžete nejen v zimě uskladnit svá kola tak, aby vám nepřekážela.

1 399  (5 %) 1 329 

Porovnat

Urban Glide 2 od Thule je kočárek pro kondiční běh s lehkým, aerodynamickým designem, který umožní co...

27 760  (9.76 %) 25 051 

Porovnat

Pohodlné a lehké trekové boty Scarpa Mojito GTX pro cestování v deštivých a chladných dnech. Též vhodné...

3 990  (15.06 %) 3 389 

Porovnat

Batoh Zulu Vector 6l je stvořený pro aktivní pohyb od běhu přes inline. Dvojitý hrudní popruh, široké...

790  (11.52 %) 699 

Porovnat

Podsedlová brašna Topeak Aero Wedge Pack Medium je univerzálním společníkem na vašich cestách do které...

749  (15.65 %) 632 

Porovnat

Sportovní jednokomorový batoh Loap Alpinex o objemu 25l a s výborným odvětráním zad je vhodný především...

1 499  (10.01 %) 1 349 

Porovnat

Lifestylová verze bot Kalipé Lite od firmy Scarpa pro pochůzky po městě, procházky a volný čas.

3 890  (14.94 %) 3 309 

Porovnat

Dámské trekové boty Columbia Redmond III Mid Waterproof s membránou Omni-Tech™ udrží Vaše nohy v suchu...

2 599  (15.01 %) 2 209 

Porovnat