Přechod masivu Králického Sněžníku
Cestopisy a reportáže
Radosti a strasti přechodu Králického Sněžníku vám v dnešním článku sepsala Katka Balcarová, která se věnuje široké škále sportů, především potom lezení, běhu a turistice.
Adam, Matěj a Boris - tři přátelé, kteří cestují po světě na starých kolech značky Liberta, nás tentokrát vezmou na výpravu kolem jejich rodného Slovenska.
Obsah |
Cestovatelský projekt s názvem Liberta tour vznikl v roce 2015 s myšlenkou cestovat po světě na starých kolech značky Liberta, která mají jednoduchou stavbu a jeden převod. Po absolvování cesty k Jadranu v roce 2015 a o rok později k Černému moři, jsme se po tříleté pauze rozhodli, že sedneme na naše zelené Liberty a opět vyrazíme poznávat svět. Otázka však zněla, kam to bude? Po krátké poradě jsme vybrali cestu přes Balkánsky poloostrov se začátkem v Maďarsku a pak dál přes Srbsko, Bosnu a Hercegovinu, Černou Horu, Albánii, severní Makedonii až k moři do Řecka. Znělo to odvážně, dobrodružně a strašně jsme se na to těšili. Všechny přípravy směřovaly k této cestě.
Začátkem roku ale na Slovensko přišla návštěva ze zahraničí jménem koronavirus a všechny naše plány o cestě do Řecka se postupně začaly hroutit. Některé státy byly pro turisty úplně zavřené, jiné zase měly komplikovaný vstup a ještě komplikovanější výstup. Nemohli jsme riskovat, že nás z nějakého státu nepustí, nebo že bychom po návratu domů museli absolvovat pobyt v karanténě. To by nám naši zaměstnavatelé po víc jak dvoutýdenní dovolené asi netolerovali. Tak jsme si vymysleli plán B, jehož cílem bylo objet na Libertách naše rodné Slovensko! Vždyť kdy bude lepší příležitost procestovat naši zem, když ne teď?
Plán zněl jasně. Vyrazit z Červeníka, přejet do nejzápadnější obce Slovenska – do Záhorskej Vsi, z ní podél Dunaje do nejjižnější obce Patince, následně skrz střed Evropy v Kremnici do nejsevernější obce Oravská Polhora a nejvýchodnější obce Nová Sedlica. Cestou navštívíme samá zajímavá místa a památky naší vlasti. Trasa na mapě měřila něco okolo 1 500 km, což by se mohlo vejít do našeho 15denního limitu. Tým ve složení 3 liberťáci: Adam, Matěj, Boris a stařičká doprovodnofilmařská Felicia: Martin (fotograf/kameraman) a jeho bratr Lukáš (šofér/produkce). Duše na 24palcových kolech nafoukané, řetízky namazané, baterky do kamer nabité, jsme připraveni, můžeme vyrazit!
|
Liberta TourV rámci projektu PODPORUJEME vám dnes představujeme partu kamarádů ze Slovenska, kteří cestují po světě ne úplně tradičním způsobem. |
V neděli ráno - 16. srpna 2020 se scházíme okolo šesté hodiny, na startu je dobrá nálada, jsme odhodlaní zdolávat nové kilometry! Dolaďujeme poslední detaily na kolech, loučíme se s rodinami a přáteli, nasedáme na kola a vyrážíme na 1 500 km dlouhou pouť. Naše 24palcová kola vyrážejí z Červeníka se zastávkou v Ratkovcích, kde nás čeká Borisova snoubenka s ranní kávičkou. Po malé snídani pokračujeme směrem přes Bukovú na borovicemi poseté Záhorie. Projíždíme krásným lesem ve vojenském prostoru a následně vjíždíme do Malacek, kde si dáváme jedno orosené. Felda schytává první škrábanec, Lukášovi se podařilo zaparkovat na vysoký obrubník a přední nárazník dostal menší aerodynamický tuning. Po malém vylepšení a občerstvení pokračujeme směrem na nejzápadnější obec na Slovensku, kterou je Záhorska Ves.
obr.: trasa 1. den
Na Záhorí, u řeky Moravy pociťujeme zvýšené množství otravných komárů, kteří nám kazí plán nocovat ještě před Bratislavou. Roj komárů nás žene dál pod hrad Devín, pozorujeme jak se Morava vlévá do Dunaje, projíždíme bratislavské nábřeží a před Novým SND si dáváme nucenou přestávku. Boris má po 140 kilometrech první defekt. Oprava netrvá dlouho, slunce už ale dávno zapadlo, začíná se stmívat, a proto si domlouváme nocleh u Borisovy sestry v nedalekém Hamuliakove. Prodíráme se tmou podél Dunaje, na cestu nám svítí jen naše světla a počítáme poslední kilometry, kterých dnes bylo víc, než jsme na úvod plánovali. První den se tachometry zastavily někde okolo hodnoty 160 kilometrů.
|
Hrdý partner Liberta TourV rámci projektu PODPORUJEME VAŠE SNY pomáháme sportovcům, dobrodruhům a nadšencům plnit jejich sny. Podporujeme také kulturní, sportovní, turistické a cestovatelské akce, stejně jako společensky prospěšné iniciativy skupin i jednotlivců. Více na PODPORUJEME. |
Ráno sedáme na kola a pokračujeme v naplánované trase směrem na Komárno a nejjižnější obec – Patince. Po ujetí prvních 10 kilometrů Matěj křičí, že má defekt. To jsme se na úvod dne daleko nedostali. Po rozebrání kola vytahujeme z pláště asi 4 centimetry dlouhý drát. Druhý den - druhý defekt. Jestli to takhle půjde dál, Slovensko neobjedeme ani za měsíc. S opravením defektu nespěcháme, máme přece náskok z předešlého dne. Po opravě si dáváme ještě oběd a z Báča, kde jsme opravovali, vyrážíme něco po 13. hodině. S pomalu přibývajícími kilometry se zdvihá i vítr, obloha za našimi zády tmavne. Rychlý pohled na meteoradar naznačuje, že bychom si měli rychle začít hledat střechu nad hlavou, protože to vypadá na pořádnou divočinu.
Aby toho nebylo dnes málo, Adamovi se na Libertě před obcí Horný Bar zasekává pedál, který je potřeba vyměnit. V místním smíšeném zboží mají snad všechno - i nové pedály. Přijíždíme do Gabčíkova, kde nás už dohání bouřka, která vypadá, že jen tak neskončí. Na tachometru máme za dnešek jen 35 kilometrů, zastavujeme na benzínce, venku se žení všichni čerti, dnes to už asi dál nepůjde. Matějovi známosti z vysoké školy nám zabezpečily nocleh v místní dobrovolné hasičské zbrojnici. Venku je na srpnové datum obrovská zima, jižním Slovenskem se přehnala silná bouřka, která lámala stromy, okolní pole jsou pod vodou. V noci má ještě nějaký déšť přijít. No, tentokrát máme štěstí a máme střechu nad hlavou. DHZ Gabčíkovo – děkujeme.
obr.: trasa 2. den
Probouzíme se do sychravého rána, bereme kola a plní elánu vyrážíme směrem na Komárno. Za Gabčíkovem vjíždíme na cyklotrasu, která vede podél Dunaje a nemusíme se tak dělit o cestu s auty a náklaďáky. Po včerejší bouřce jedeme kolem polí a zahrad zalitých vodou, v některých vesnicích jsou vyvrácené desítky stromů. Okolo oběda vjíždíme do okresního města Komárno, kde navštěvujeme Nádvoří Evropy a Pevnost. Ve vesničce Iža schytáme do třetice další defekt. Tentokrát si díra v kole vybírá Adama. Tři cyklisti – tři dny na cestě – každý po jednom defektu. Vtipné, ale už nás to nebaví každý den opravovat.
Po rovinatých cestách přijíždíme do nejjižnější obce – do Patince. Velmi malá a skromná vesnička, která má snad jen jednu ulici. Druhý cíl cesty máme splněný, z jižního Slovenska odkrajujeme další kilometry směrem na sever. Den se blíží ke konci a my jsme opět nuceni hledat místo na spaní. Lesy a louky skoro žádné, samá pole, kukuřice a sklizené obilí. Před vesnicí Farná nacházíme malou chatovou oblast, kde stavíme stany, vaříme večeři a po ujetých 110 kilometrech lezeme do spacáků a usínáme.
obr.: trasa 3. den
Čtvrtý den se probouzíme do relativně teplého rána, poskytujeme první rozhovor do Trnavského rádia, balíme stany a odjíždíme. Plány jsou odvážné, dnes chceme na Libertách dojet až za Banskou Štiavnicu. Slunce ráno vyšlo vyzbrojené pořádně teplými náboji, vyhřátá rovina jižního Slovenska se začíná ztrácet a v dálce obhlížíme první stoupání a pohoří středního Slovenska. Jelikož Liberta má jen jeden jediný převod a zdolat s ní ostré stoupání je poměrně fyzicky náročné, tak je někdy jednodušší sesednout a jít pěšky.
Po obědě v Žemberovcích pokračujeme dál, když se ve zpětném zrcátku auta zjeví policejní majáky. Pánům policistům se zalíbila naše expediční Felda a potřebují nás zkontrolovat. Po kontrole dokladů a negativní dechové zkoušce nás se smíchem pouštějí dál. Ochutnáváme první pořádné kopce a Štiavnické vrchy nám dávají zabrat. Místy jdeme víc pešky než jedeme na kole. V Tajchu Štampech si dáváme pauzu a vaříme kávu u starého domu. Dochází nám zásoby vody, v okolí je jen jeden dům, tak se jdeme zkusit zeptat, jestli by nám mohli pomoct.
Náhodně se seznamujeme s pánem Doc. Ing. Jozefom Húskom, Csc., který je předsedou Združenia Magna Via. Pan Húska nám představuje, kde se nacházíme. Stojíme na cestě z dob Rakousko-Uherska s názvem Magna Via. Magna Via byla velmi důležitá poštovní cesta, která vedla přes dnešní Rakousko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko a Ukrajinu. Je příjemné poznat tak velkého člověka, jehož příběhy by se daly poslouchat ještě několik hodin, ale my musíme pokračovat. Kilometrů málo, kopců hodně.
obr.: trasa 4. den
Po neustálém tlačení Liberty přicházíme do krásného báňského města Banská Štiavnica. Slunce zapadá, a tak začínáme hledat místo na spaní. Přímo ve městě je to o něco náročnější, nemůžeme kempovat kdekoli. Navíc pod kalvárií je chráněné území, kde se stanovat nesmí. My máme ale štěstí a u rozestavěného domu potkáváme pana majitele pozemku a vyjednáváme si s ním kousek jeho trávníku. Po osmdesáti kilometrech na Libertě přímo pod kalvárií, v zahradě rozestavěného rodinného domu stavíme stany a vychutnáváme si noční výhled, který narušuje jen silný vítr a zima jako v ruském filmu.
Z větrné a chladné noci je krásné slunečné ráno, které zachycujeme i na našich fotografiích. Po vydatné snídani v podobě obložených chlebů se šunkou a sýrem nasedáme na naše tři nezmary a vydáváme se konečně i dolů z kopce do Žiaru nad Hronom, kde si na benzínce dáváme malou pauzu a psychicky se připravujeme na nekonečné stoupání do Kremnice. Je před námi souvislé stoupání s délkou přibližně 20 kilometrů končící až v Kremnických Baniach na místě známém jako střed Evropy. Po úmorném stoupání nás za odměnu čeká exkluzivní klesání skoro až do Turčianských Teplíc, kde si dáváme zasloužený oběd. Dnes by jsme chtěli nocovat někde u Šútovského jezera, proto rychle sedáme na kola a svištíme přes různé procentní klesání a stoupání nádherného Turca až ke Kraľovanom, kde to zase vypadá na chladnou noc. Nad jezerem stavíme stany a po 110 kilometrech se ukládáme ke spánku.
obr.: trasa 5. den
Chladné ráno nás rychle žene zpět do sedla a unikáme mu směrem na Oravu. Šestý den na cestě, kilometry přibývají a po průjezdu krásným Oravským Podzámkom nás znovu zpomaluje dlouhý a strmý kopec, kterému místní říkají Príslop. Když konečně vytlačíme Liberty na vrchol, tak za odměnu sjíždíme až do Námestova a odtud to ještě dáme do Oravskej Polhory, která je nejsevernější obcí na Slovensku. Podél Oravské přehrady, přes Tvrdošín a Podbiel jsme to dnes dotáhli až do Zuberce, kde si na asfaltovém hřišti, u turistické ubytovny stavíme stany a po 115 kilometrech se připravujeme na zřejmě další chladnou noc.
obr.: trasa 6. den
Už týden, celých sedm dní bojujeme se starými Libertami a Felicií na cestě okolo Slovenska a cílem dnešního dne je zdolat naše nejvyšší pohoří – Vysoké Tatry a Štrbské Pleso. Startujeme v Zuberci a přes horský přechod u Kvačianské doliny přijíždíme k Liptovské Mare, přes Liptovský Mikuláš a Pribylinu začínáme stoupat do Tater. Dnešek zatím řadíme k tomu nejteplejšímu dni, jaký jsme na cestě zažili. Otvírají se nám první pohledy na pýchu Slovenska – na majestátní Kriváň.
Z Podbanského až nahoru na Štrbské pleso kráčíme skoro stále vedle Liberty. Pod Kriváňom si děláme fotografie na památku, které by ihned mohli jít na pohlednice z Vysokých Tater. Na Štrbské pleso dorážíme už v dost pokročilém čase, nejdeme se na něj ani podívat, protože ho považujeme za překomercionalizované. To je ten oficiální důvod, ten reálnější je, že další kopec už dnes opravdu nedáme. Na dnešní noc hlásí opět déšť a v TANAPu není vyhrazený prostor na stanovaní ve volné přírodě, proto po ujetých 100 kilometrech vybíráme kemp v Tatranské Lomnici.
KONEC PRVNÍ ČÁSTI.
obr.: trasa 7. den
|
Na LIBERTĚ kolem Slovenska 2. část14denní putování kluků z Liberta Tour se přehouplo do 2. poloviny a o zážitky opět nebyla nouze. |
Update duben 2021: je na světě trailer k filmu: "V lete 2020 sme chceli prejsť na starej Liberte zo Slovenska cez Balkán až do Grécka. Pandémia nám to prekazila, no nezvdali sme sa. Prešli sme celé Slovensko za 15 dní a spravili sme presne 1500 kilometrov. Cestopisný film o našom letnom dobrodružstve už na jar 2021!"
Autor: Martin Hesko
Zdroje: archiv autora
Cestopisy a reportáže
Radosti a strasti přechodu Králického Sněžníku vám v dnešním článku sepsala Katka Balcarová, která se věnuje široké škále sportů, především potom lezení, běhu a turistice.
Cestopisy a reportáže
Baťůžkář Vojta Kadera je dobrodruhem každým coulem. Své netradiční zážitky a svébytný způsob cestování sepisuje do krátkých povídek. Jednu z nich si můžete přečíst v našem dnešním článku.
Cestopisy a reportáže
Tomáš Vejmola je dobrodruh, který holduje nevšednímu způsobu dopravy. Oblíbil si především tuk-tuk, motorizovanou tříkolku, obvykle využívanou jako taxík. Kam se Tomáš vydá tuk-tukem tentokrát?
1 990 Kč
(14.62 %)
1 699 Kč
1 690 Kč
(33.2 %)
od 1 129 Kč
129 Kč
3 439 Kč
890 Kč
1 690 Kč
4 159 Kč