Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci

Nemám zájem o slevy a akce, chci lištu skrýt

Víkend v obytném autě

Dny se krátí, vlahá letní rána vystřídaly přízemní mrazíky a dešťové plískanice jsou čím dál častější. To ale neznamená, že se musíte pobytu v přírodě vzdát. Jak na počasí vyzrál náš kolega Petr si můžete přečíst v následujícím článku.

S horou Říp na obzoru.


Obsah

S podzimem přichází chladnější počasí, i když je přes den pořád krásně, na spaní pod stanem začíná být trochu zima. Pokud chcete být blízko přírodě a zároveň v pohodlí a teple, je pro vás obytné auto jasnou volbou. Já jsem v něm s celou rodinou strávil krásný víkend v oblasti Dolnooharské tabule, což je oblast jižní poloviny okresu Litoměřice, východ okresu Louny, severní třetina okresu Kladno a západní pomezí okresu Mělník. Nejvyšším bodem je legendami opředená hora Říp.

Výběr "obytňáku"

Pro víkendové toulání jsme chtěli vůz, ve kterém se pohodlně vyspí 4 lidi, který má záchod a kuchyňku a zároveň není tak velký. Volba nakonec padla na vůz Fiat Ducato s vestavbou od Karmann-Mobil. Je to přestavba velké dodávky, ale nijak jí nepřidává na šířce ani výšce. Nechtěli jsme velký obytný vůz s alkovnou. Přestavěné dodávky si zachovávají původní rozměry, tuhost karoserie i bezpečnost pro posádku.


Alkovna

Obytná auta s nástavbou dělíme na alkovny, polointegrované a integrované. Alkovny jsou prostory pro spaní s převislou střechou přes kabinu řidiče. Je to markantní prostor navíc, ale současně zvedá výšku a zároveň těžiště. Pro mnoho lidí je trauma nocovat v alkovně obytného automobilu, pro její výšku. Další nevýhodou je vydýchaný nebo přetopený vzduch.

Vůz jsme měli zapůjčený od výhradního distributora vestaveb Karmann-Mobil společnosti Caravan City, která kromě prodeje provozuje i půjčovnu.

Výhled do krajiny z obytné části vozu.

Vybavení vozu

Námi zvolený model Karmann Davis 590 měl v zadní části 2 dvoulůžka nad sebou. Z mého pohledu je toto uspořádání ideální pro čtyřčlennou rodinu. Všichni jsme se pohodlně vešli a spalo se nám nádherně. Bez problémů jsem se vyspal i přes moji vyšší postavu (190 cm). Pokud jsem se chtěl zcela natáhnout, tak jsem si musel lehnout mírně šikmo. Jsem ale zvyklý spát na boku s pokrčenýma nohama, a tak jsem během spánku nebyl nijak limitován. Matrace ve voze jsou v jednom kuse a nevznikají tak nepříjemné díry nebo nerovnosti. Všichni jsme se vyspali jako doma. Velkou výhodu také vidím v tom, že lůžka není potřeba nijak rozkládat a připravovat na rozdíl od menších obytných aut, jako je VW California nebo Mercedes Marco Polo. V dalším vybavením vozu nechyběla kuchyňka s dřezem, lednicí a dvouplotýnkovým plynovým vařičem, koupelna se sprchou a WC.

Auto mělo vcelku velkou lednici, a tak jsme měli nakoupené zásoby, které nám celý víkend bez problémů vydrželi. Bavilo nás připravovat pokrmy přímo v autě na plynovém vařiči a jíst na zajímavých místech. Uvnitř vozu je dostatek prostoru pro sezení u jídla. Sedačky řidiče a spolujezdce je možné otočit a 4 osoby se tak pohodlně usadí ke společnému stolování. Nejvíce se mi líbila rána, kdy si připravíte čaj nebo kávu přímo v autě, posadíte se ke stolu a otevřenými dveřmi pustíte dovnitř svěží ranní vánek. Manželka nejvíce ocenila záchod a koupelnu přímo ve voze. A dětem? Těm se líbilo všechno, hlavně pak samostatná lampička u hlavy každého lůžka s možností nabíjení mobilního telefonu.

Večer si můžete pustit topení, které oceníte hlavně v chladnějších měsících. Jezdit je možné opravdu celoročně.

Celý víkend jsme si opravdu užili. Cestování i spaní bylo velmi pohodlné. V autě máte stále vše po ruce a připravené. Nemusíte stále věci vybalovat a ráno zase balit. Stačí jen trochu poklidit, věci zavřít do schránek a skříní a může se jet. To mě bavilo nejvíc.

Spaní na dvoulůžkách nad sebou.

Jízdní vlastnosti vozu

Obytné auto je přeci jen trochu větší než osobní, je tak potřeba při cestách jezdit s větší obezřetností a myslet na rozměry vozu. S vozem se ale rychle sžijete a ovládat ho zvládne každý trochu zkušený řidič. Pokud máte zkušenost s řízením dodávky, tak pro vás řízení obytného vozu nebude nic nového. Auto bez problémů může jet rychlostí přes 130 Km/hod. Pamatujte však, že řídíte plně naloženou dodávku, kterou může ovlivňovat boční vítr. Doporučujeme jezdit 110-120 Km/hod. Pozor také na správné uchycení předmětů během jízdy.

Kde parkovat/nocovat

Za víkend jsme projeli celou tak zvanou Dolnooharskou tabuli. Je to oblast kolem hory Říp. Noci jsme trávili na louce u našich známých, kde jsme mohli auto připojit na elektřinu a případně doplnit nebo vypustit vodu. Ale je samozřejmě možné využít služeb nějakého kempu nebo se s nějakým majitelem domluvit na přespání. Nocovat je možné i tak zvaně "na divoko". Tento způsob, ale přináší řadu rizik. Musíte si vybrat místo, odkud vás nikdo nebude vyhazovat, kde není zakázáno přespávat a také místo, které bude bezpečné. "Na divoko" tedy přespávejte spíše výjimečně nebo vybírejte místa, která znáte nebo máte domluvená s majitelem pozemku.

Naše putování

Díky autu jsme byli velmi dobře mobilní, a tak jsme toho během dvou dnů stihli opravdu hodně. Navštívili jsme Mšené-lázně, vodní hrad v Budyni nad Ohří, horu Říp, hrad Házmburk a vylezli jsme na Milešovku. Rád bych příště vyzkoušel kempování v zimě přímo pod lyžařskou sjezdovkou.

Co jsme měli s sebou

Na cestování s obytným autem moc vybavení nepotřebujete. Na spaní jsme měli pohodlné dekové spacáky a cestovní polštářky. S sebou jsme vezli i kempingový nábytek, který si můžete vybalit při dlouhodobějším pobytu na jednom místě a udělat si před "obytňákem" příjemné posezení. Pak nám stačilo turistické oblečení a boty.

K jídlu jsme s sebou vzali jak hotové jídlo na cesty, tak i základní suroviny na vaření. Přes den jsme většinou byli na výletě, takže nebyl čas na vaření a jen jsme ohřáli hotové jídlo. Večer jsme si klidně uvařili jednodušší jídlo, například oblíbené špagety carbonara.

Snídali jsme jako doma. V lednici jsme měli vejce, jogurty, mléko a navíc byl v autě kávovar na kapsle. Každé ráno jsme si dopřávali luxusní snídaně v přírodě.

Výhled spolujezdce.

Závěrem

Víkend byl prostě skvělý. Nejvíce se mi líbila blízkost přírody a zároveň vysoká úroveň pohodlí jak při cestování, tak při nocování. Pokud jezdíte jen na krátké cesty jednou či dvakrát do roka, určitě se vyplatí vůz půjčit. Jen pozor na letní sezónu, ceny jsou vyšší a vozy bývají dlouho dopředu rezervované. Ceny mimo sezónu jsou při půjčení přibližně poloviční než v období letních prázdnin. Pokud jezdíte častěji a hlavně v letní sezóně, tak už můžete přemýšlet o koupi vozu. Jedninou nevýhodou je vyšší pořizovací cena, na kterou prostě každý nemá. U vestaveb Karmann-Mobil navíc máte jistotu, že za své peníze dostanete to nejlepší.

Zdroje: archiv autora

Začtěte si i do dalších článků, které jsme pro vás připravili:

Přechod masivu Králického Sněžníku

Cestopisy a reportáže

Radosti a strasti přechodu Králického Sněžníku vám v dnešním článku sepsala Katka Balcarová, která se věnuje široké škále sportů, především potom lezení, běhu a turistice.

Cesta přes Istanbul s dobrodruhem Vojtou Kaderou

Cestopisy a reportáže

Baťůžkář Vojta Kadera je dobrodruhem každým coulem. Své netradiční zážitky a svébytný způsob cestování sepisuje do krátkých povídek. Jednu z nich si můžete přečíst v našem dnešním článku. 

Tomík na cestách

Cestopisy a reportáže

Tomáš Vejmola je dobrodruh, který holduje nevšednímu způsobu dopravy. Oblíbil si především tuk-tuk, motorizovanou tříkolku, obvykle využívanou jako taxík. Kam se Tomáš vydá tuk-tukem tentokrát?

Vybíráme pro vás

Kolík na vodítko na psa Outwell Dog Tether

159 

Porovnat

2 040  (45.64 %) 1 109 

Porovnat

649  (30.82 %) 449 

Porovnat

1 690  (30.24 %) 1 179 

Porovnat

4 290  (22.87 %) 3 309 

Porovnat

4 100  (27.83 %) 2 959 

Porovnat

1 790  (11.23 %) 1 589 

Porovnat

2 240  (49.15 %) 1 139 

Porovnat