Pozvánka na Caravaning Brno
Novinky
Mezinárodní výstava karavanů a obytných automobilů proběhne na brněnském výstavišti ve dnech 7.-10. 11. 2024.
Akce se konala na Slovensku v krásné horské boudě Inovecká chata nedaleko Trenčína, kde jsme se zúčastnili prezentací značek Hanwag a Fjällräven.
Obsah |
Vyjíždělo se z Prahy v časných ranních hodinách a čekala nás 4hodinová cesta, během níž jsme se seznámili s ostatními účastníky akce. Ihned po příjezdu a ubytování, krátce po poledni, následoval výborný oběd a poté už velká přednáška o značce Hanwag.
Slyšeli jsme o celé historii této slavné německé značky, která se už od roku 1921 zaměřuje na výrobu kvalitně vyrobených bot z těch nejlepších materiálů, které nosí turisté a alpinisté po celém světě.
Výroba dodnes probíhá kompletně v Evropě. Hanwag se soustředí na používání jen toho nejlepšího, co současné technologie nabízejí. Výrobci technologií jako GORE-TEX®, Vibram®, CORDURA® a v současné době i MICHELIN® spolupracují s Hanwagem na vývoji a produkci těchto unikátních výrobků. Hanwag se ovšem nesnaží vždy upřednostnit moderní materiály, v některých případech je stále příroda tím nejlepším zdrojem materiálu. Proto jsou mnohé výrobky této firmy stále vyráběné s koženou vnější vrstvou.
Velký důraz při prezentaci byl kladen na proces výroby jako takové. Hodně se mluvilo o udržitelné výrobě a o výběru té nejkvalitnější kůže, která splňuje náročně parametry značky i na dobré zacházení se zvířaty, původ zvířat a etické usmrcení. Vždy nám bylo zdůrazněno, že žádné zvíře není usmrceno primárně pro výrobu bot. Primární je výroba masa a až poté přichází značka a vybírá si kůže na svoje boty.
Výroba páru horských bot může zahrnovat až 200 kroků od vysekávání kožených dílů až po provlékání tkaniček do šněrování. Ale stojí to za to, protože výsledný produkt vám leckdy vydrží po celý život.
Část prezentace byla věnována i kopytům bot. Hanwag vychází při výrobě obuvi mimo jiné také z toho, že žádné dva páry nohou nejsou stejné a s tím také přistupuje k výrobě. A nejsou to jenom kopyta na úzké, široké chodidlo, ale i takové speciality jako je kopyto pro vybočený palec (tzv. Hallux valgus).
Po 4hodinové prezentaci, jsme si šli vyzkoušet některé modely a pohyb v nich v zabláceném terénu. Následovala ještě ukázka péče o takto špinavé boty. A díky klukům z bushcraftportal.cz jsme si mohli vyzkoušet střelbu z luku. Po opět výborném jídle, následovala volná zábava a spánek.
Druhý den se nesl ve znamení Fjällräven - dnes již legendární švédská značka, jejíž historie sahá až do roku 1960. Značka je v současné době známá hlavně ikonickým batohem Kånken, byla by ovšem chyba firmu vnímat jenom díky této trendy záležitosti. Výběr značky je obrovský od stanů, spacáků, batohů až po kompletní sortiment oblečení. Právě na oblečení byl kladen největší důraz při prezentaci.
Velká pozornost byla také věnována snaze o udržitelný rozvoj, ekologii a sociálním rozměr. Filozofií společnosti je vytvářet takové produkty, které dlouho vydrží, jsou odolné, funkční a nadčasové, díky čemuž se sníží negativní dopad na životní prostředí. O tom, že se to firmě daří, svědčí modely oblečení, které jsou v kolekci prakticky od prvopočátků značky stále ze stejných materiálů a stejného střihu.
Ruku v ruce s tím jde snaha o udržitelný trvalý rozvoj, aby se budoucí generace mohly těšit alespoň stejné kvalitě života jako my, přičemž tato snaha má ekologický, ekonomický i sociální rozměr. Všechny tyto aspekty se promítají od návrhu nových produktů, výrobních postupů a používaných materiálů přes iniciativy na ochranu zvířat po pracovní prostředí a pracovní podmínky lidí, kteří pro značku pracují.
Stěžejní materiál pro značku Fjällräven se jmenuje po grónské expedici G-1000. Unikátnost materiálu spočívá v jeho voskování. Vosk Greenland Wax jednoduše vetřete do materiálu a následným zahřátím se povrch materiálu stane voděodolným. Materiál je navíc odolný proti oděru, větru a jednou z největších výhod je jeho až extrémní prodyšnost. Díky husté vazbě tkaniny slouží zároveň jako ochrana před komáry a před slunečním zářením. Na konci prezentace následovala praktická ukázka voskování oblečení materiálu G-1000.
Další část prezentace se věnovala kolekci Re-wool, jedná se o oblečení vyrobené ze švédské ovčí vlny. Značce dlouhá léta vadila situace na východě Švédska, kde chov ovcí patří k dominantní obživě, ale veškerá vlna se ihned po ostříhání, které je ze zákona povinné, hází do jednoho pytle, aniž by se vytřídila. Využije se tak sotva 20 procent vlny, zbylých 80 procent se vyhodí nebo spálí. Každým rokem tak končilo na skládkách desítky tun tohoto užitečného materiálu. Fjällräven se rozhodl vlnu od farmářů vykupovat a začal ji používat jako výplň do zimních bund nebo se lisuje a používá na zádové části batohů, tak vznikla kolekce Re-wool.
Po této několika hodinové prezentaci jsme si vyšli na procházku do okolních kopců, která byla zakončena výšlapem na rozhlednu Považský Inovec. V podvečer po návratu z výletu nám kluci z bushcraftportal.cz ukázali různé způsoby rozdělání ohně. Končilo se decentní oslavou v ranních hodinách.
Celá akce probíhala ve výborné atmosféře a skvělém kolektivu, poděkování patří hlavně všem přednášejícím za výborně připravené prezentace i ostatní aktivity. Děkujeme také ochotnému personálu a parádnímu servisu Inovecké chaty.
Autor: Jan Frýdecký
Zdroje: archiv autora
Novinky
Mezinárodní výstava karavanů a obytných automobilů proběhne na brněnském výstavišti ve dnech 7.-10. 11. 2024.
Novinky
4camping slaví narozeniny. Pojďme si společně připomenout pár milníků!
Novinky
Od 10. 10.-20. 10. 2024 máte dopravu na jakékoliv zboží se Zásilkovnou ZCELA ZDARMA!
1 490 Kč
(0.07 %)
1 489 Kč
1 249 Kč
(20.02 %)
999 Kč
3 399 Kč
(42.95 %)
od 1 939 Kč
2 599 Kč
(15.01 %)
2 209 Kč
2 999 Kč
(10 %)
2 699 Kč
2 499 Kč
(10 %)
2 249 Kč
4 249 Kč
(9.88 %)
3 829 Kč
1 190 Kč
(0.08 %)
1 189 Kč