Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci
ForCamping s.r.o. - vybavení do přírody Menu
  • Doprava nad 300 Kč zdarma - vánoce

Jak šel čas s 4campingem očima jeho zakladatele

Rozhovory

Dnes stojíme za úspěšnými projekty jako je eshop 4camping.cz, prodejní Výstava stanů a vybavení do přírody nebo největší web o českých a slovenských kempech Dokempu.cz. Ale víte, jak to všechno začalo? Pobavil jsem se o tom s Jaroslavem Skalkou, spoluzakladatelem firmy.

Jarku, kdy se zrodila myšlenka založit firmu 4camping?

Idea 4campingu vyrostla v roce 2012 na prodejní Výstavě stanů a vybavení do přírody. Tady se potkala kostra dnešního týmu 4camping.

Výstava ale byla sezónní záležitostí, a tak jsme hledali způsob, jak si udržet lidi dlouhodobě. To proto jsme založili eshop - abychom dali našim brigádníkům a lidem, kterých jsme si vážili, práci celoročně. Původní ambice tedy nebyly velké, hlavním cílem bylo zaměstnat lidi, kteří pomáhali připravovat a realizovat Výstavu stanů.

A jak vypadaly vaše začátky? 

Náš první sklad jsme sehnali v Praze na Palmovce, v malém skladovém areálu, který byl později srovnán se zemí a nahrazen moderní zástavbou kancelářských budov Metrostavu. První sklad měl něco málo přes 100 m2 a na vyřizování objednávek nám stačil malý červený vozíček a školní sešit, do kterého jsme objednávky zapisovali.

V roce 2013 zasáhly Česko povodně. Poznamenaly nějak vaši snahu vybudovat nejlepší e-shop s turistickým vybavením v ČR?

V roce 2013 ještě nic nenasvědčovalo, že se rozrosteme do současné velikosti. Zvlášť, když v létě přišly Tebou zmiňované povodně. Dopravní komplikace ve městě, vč. zatopeného metra a zejména napáchané škody, které mnoha lidem vzaly chuť na cestování po republice, měly dopad na prodeje kempingového a outdoorového vybavení. Tehdy jsme si sáhli doslova na dno. Přesto jsme tento složitý rok ustáli a paradoxně se stal odrazovým můstkem k dnešní podobě 4camping.

Kdy poprvé zazněla myšlenka vybudovat největší turistický e-shop? 

Nahlas jsme si poprvé řekli, že chceme být největším e-shopem s turistickým, kempingovým a outdoorovým vybavením asi v roce 2014. To jsme začali zaměstnávat studenty, kteří pro nás roky pracovali na Výstavě stanů a byť studovali vysoké školy s nejrůznějším zaměřením, po skončení studia si uvědomili, že je naplňuje práce ve 4camping a chtějí tu zůstat. Rozšířili jsme však nejen tým, ale i počet prodávaných značek a vlastně jsme také otevřeli naši první prodejnu a následně i výdejno-prodejnu e-shopu.

Prý s vámi v začátcích pravověrní outdooráři nechtěli nic mít. Víš proč?

To je pravda. Já a Petr Burian, se kterým jsme firmu zakládali, jsme totiž vzešli z jiného oboru a nespávali jsme s nimi ve stejném spacáku a neviseli na jednom laně :-) Postupně jsme si ale získali jejich respekt a dnes nás s většinou pojí přátelství. Mnoho dodavatelů, především prémiovějších značek, nám tehdy, i proto, že jsme byli malou začínající firmou, nechtělo dodávat zboží. Jednou z podmínek, které si kladli, byla vlastní prodejna.

Tu jste ale nakonec ještě v roce 2014 otevřeli - v kempu na jižní Moravě. Co vás vedlo k tomu, vybrat takové neobvyklé místo?

Netroufali jsme si hned jít do velkých měst, kde byla zavedená konkurence, a tak jsme se rozhodli zkusit to tam, kde jsme byli silní, a sice v kempech. Naši první prodejnu jsme otevřeli v největším českém kempu Autokemp Merkur Pasohlávky, který v letní sezóně navštíví okolo 200 tisíc lidí.

To se nakonec ukázalo jako dobrá volba ...

Ano, úspěšnost prodejny nás povzbudila do další práce a navíc byla natolik dobrá, že jsme se rozhodli ještě tentýž rok otevřít naši první výdejno-prodejnu také v Praze, na ulici Sokolovská. Kde jsme mimochodem dodnes.

Bez zajímavosti není ani fakt, že jste za 6 let vystřídali celkem 4 sklady. Jak se to přihodí?

Máš pravdu. V roce 2014 jsme poprvé stěhovali náš sklad na novou adresu v areálu bývalé Kolbenky. Sklad byl skoro třikrát větší než ten původní, ale stále odpovídal hodně skromným začátkům. Hned následující rok jsme se ale museli znovu stěhovat, protože ani 300 m2 nebylo dost pro náš stále rostoucí e-shop. Tento třetí sklad měl už bezmála 1 000 m2  skladovací plochy, takže jsme věřili, že by nám mohl chvíli vydržet.

A jak dlouhá ta chvíle nakonec byla?

První rok byl ještě v pohodě, ale už v roce 2017 jsme se museli opět stěhovat - do našeho současného skladu. Původní sklad nám už prostě prostorově nestačil. A navíc sklad, kde bylo v zimě -10 °C a v létě +50 °C, už ani pro nás nebyl známkou punku :-). A tak jsme si dopřáli nový, jak jsi správně podotkl - za 6 let už čtvrtý sklad. Ten je zase o pěkný kus větší. Navíc je krásný, vymazlený, čistý, světlý a upřímně doufám, že z něj několik následujících let nevyrosteme. 

Z toho, co jsi říkal předtím, jsem pochopil, že rok 2014 byl pro e-shop vlastně prvním opravdu ostrým rokem provozu. 

Asi máš pravdu. Rok 2014 byl pro nás pomyslným odrazovým můstkem. Na výsledky z roku 2014 jsme úspěšně navázali i v roce 2015, kdy jsme otevřeli naši další prodejnu, tentokrát ve druhém největším českém kempu na Vranovské pláži a to ještě ve stejném roce následovala výdejno-prodejna v Brně naproti hlavnímu vlakovému nádraží.

Trošku zvláštní pořadí otevíraných prodejen - nejprve kemp, pak hlavní město, další kemp a hned v závěsu druhé největší město.

Občas se nad volbou lokalit naší expanze někdo pozastavuje, ale my víme své :-) Už tehdy jsme si začínali naší prací získávat respekt mezi zákazníky i dodavateli, o čemž svědčí mimo jiné i to, že právě v roce 2015 jsme se – pro nás trochu překvapivě – dostali mezi 10 nejlepších českých e-shopů v anketě Křišťálová lupa a tento úspěch jsme navíc zopakovali i v následujících dvou letech.

Předpokládám, že stejně jako se vyvíjely vaše prodejny a sklad, vyvíjel se také váš e-shop, ať už co do funkčnosti, tak vzhledu.

Na e-shopu se pracuje vlastně nepřetržitě od jeho založení. Jinak by to v dnešní době ani nešlo, ale zásadní změnu, kterou zaznamenali i všichni naši zákazníci, přinesl rok 2016. To jsme totiž redesignovali náš starý e-shop do šmrncovnější a  modernější podoby.

A to jste stále byli tou malou firmičkou o pár zaměstnancích a s červeným vozíčkem?

To už samozřejmě dávno ne. V letech 2015 a 2016 jsme nabrali několik skvělých lidí, kteří nám pomohli se posunout zase o krok blíže našemu cíli. A nakonec jsme v roce 2016 zjistili, že jsme objemově přerostli značky, ke kterým jsme ještě v roce 2014 vzhlíželi, jako třeba Coleman nebo Husky.

Nemůžu si pomoc, ale zdá se mi, že plán otevírání prodejen funguje na jednoduchém klíči.

Ano, je to možná trochu úsměvné, ale když jsme teď před výročím založení e-shopu procházeli důležité milníky naší firmy, zjistili jsme, že s až podivuhodnou pravidelností otevíráme vždy dvě prodejny za rok, jednu zjara a druhou na podzim. V roce 2014 Pasohlávky a Praha, v roce 2015 Vranov a Brno a v roce 2016 výdejno-prodejny v Plzni a Ostravě.

Pak se otevřela další výdejna v Praze. To byl o zboží takový zájem?

Obrovský. Až nás to samotné překvapilo. Proto jsme před letní sezónou v roce 2017 otevřeli naši už v pořadí sedmou výdejno-prodejnu a to v úplném centru Prahy, v pasáži Černá růže. Někdo by mohl říct, že na takové místo nepatříme, ale my jsme si vždy dělali všechno po svém :-) Dnes je „Růže“ jednoznačně naší nejúspěšnější výdejno-prodejnou. Na závěr roku 2017 jsme přidali ještě Hradec Králové a letos jsme právě z důvodu velkého zájmu o naše výdejny otevřeli jednu přímo v našem centrálním skladu v Letňanech, čímž jsme rychlost vyřízení objednávky zkrátili prakticky na pár minut.

V Čechách, zdá se, má e-shop pěkně našlápnuto. Co nějaké choutky na zahraniční expanzi?

Samozřejmě jsme si vědomi toho, že pokud chceme dále růst, musíme se poohlédnout i po jiných trzích, než je ten český. V tomto směru byl pro nás přelomovým právě tento rok 2018. Už nějaký čas jsme sice úspěšně prodávali i na Slovensku, ale od letoška máme na Slovensku plnohodnotnou prodejnu. V Bratislavě jsme našli skvělé místo i skvělého kolegu a věříme, že stejně se nám povede i na dalších trzích, kam bychom rádi v brzké době vstoupili.

Jaký je 4camping nyní a kam bude směřovat?

Aktuálně nás nejvíc zaměstnává právě vstup do dalších zemí. V našem týmu pracují lidé už pěti národností, ale hodnoty, na kterých jsme začínali, tzn. poskytovat zákazníkům maximální možný servis a komfort při výběru a pořízení vybavení pro jejich venkovní aktivity a zároveň se prací, kterou milujeme, stále bavit, si držíme dodnes. A i když se k nám postupem času přidávali lidé, kteří nevzešli z Výstavy, ale přišli k nám z jiných firem, pořád o nás platí, že jsme parta kamarádů, kterou to spolu baví v práci i mimo ni.

Díky moc za rozhovor a přeji, ať vám dobrá parta a s ní i nálada v týmu vydrží.

 

Zdroje: firemní fotoarchiv

22. 10. 2018

Vybíráme pro vás

Kari Traa Tafis jsou multiúčelové nízké dámské ponožky. Díky vysokému podílu bavlny dokží poskytnout...

299 Kč (25.08 %) 224 Kč

Rostoucí spacák Patrol od značky Boll lze prodloužit až o 35 cm, díky tomu jej vaše rychle rostoucí dítko...

1 995 Kč (14.84 %) 1 699 Kč

Praktická cestovní láhev Infinity Dukjug od firmy GSI Outdoors vyrobená z plně recyklovatelných materiálů.

289 Kč (20.07 %) 231 Kč

Ani když jste mimo civilizaci, nemusíte trpět hlady. Se sadou nádobí GSI Outdoors Pinnacle Backpacker...

2 690 Kč (24.94 %) 2 019 Kč

Láhev Wide Mouth, legenda od americké značky Nalgene, je téměř nezničitelná. Má objem 1 l a široké hrdlo,...

270 Kč (20 %) 216 Kč