Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci

Jak připravit kolo před sezónou

Jaro už klepe na dveře, a proto je nejvyšší čas oprášit kolo a pořádně ho před první vyjížďkou zkontrolovat. Rady, jak na to, pro vás mají kluci z LIBERTA TOUR.


Obsah

V těchto dnech se začíná venku oteplovat a i navzdory nepříznivé pandemické situace nás to všechny táhne ven. Někdo se jde projít do lesa, někdo si jde zaběhat, ale my, milovníci cyklistiky, vytahujeme kolo z garáže. Těm odvážnějším, kteří kolu nedopřáli oddychu ani během zimních měsíců, stačí provést jen lehkou údržbu a můžou pokračovat ve zdolávaní dalších kilometrů.

 

 

      Kluci z Liberta Tour

Adam

23 let, student vysoké školy v oboru Chemické a potravinářské stroje a zařízení. Adam se k výpravě připojil v roce 2016 během cesty na Ukrajinu jako šofér, na poslední cestě kolem Slovenska si zkusil i pozici cyklisty na Libertě.

 

 

Matěj

24 let, profesionální hasič - záchranář. Matěj je nejsilnější článek z cyklistů na výpravě, fyzicky i psychicky táhne výpravu v nejtěžších chvílích.

 

 

 

Boris

23 let, strojvedoucí. Je autorem myšlenky a zakladatelem projektu Liberta tour, je to mechanik kol i doprovodného vozidla. Neexistuje snad nic, co by neuměl opravit.

 

 

Martin

26 let, profesionální fotograf – kameraman. Martin má na starosti přípravu a mediální výstupy z celého projektu. Během celé výpravy s fotoaparátem v ruce dokumentuje veselejší i smutnější chvíle.

 

 

Lukáš

29 let, řidič doprovodného vozidla - Feldy. Po poslední cestě v roce 2016 zhodnotil, že jeho kolena další cestu na tak malém kole nezvládnou, a proto si vybral volnou pozici šoféra.

 

 

 

Hlavně včas

Zmiňované údržbě a kontrole technického stavu kola by se měl věnovat každý a včas, dokud nejsou cyklistické servisy přeplněné, jak tomu bývá každý rok na jaře. Základní kontrolu kola zvládne provést každý z nás doma sám a po té se rozhodnout, zda je nutné svěřit kolo do rukou odborníka a nebo se můžeme bezpečně pustit do prvních jarních kilometrů. Naše Liberty od letní cesty kolem Slovenska odpočívají, proto si základní kontrolu a údržbu ukážeme na běžném MTB kole.

   

 

Liberta Tour

V rámci projektu PODPORUJEME vám dnes představujeme partu kamarádů ze Slovenska, kteří cestují po světě ne úplně tradičním způsobem.

>>> ČÍST DÁL <<<

 

Pláště

Nejdříve si vizuálně zkontrolujeme pláště, jestli nevykazují vady a není tak čas na jejich výměnu. Plášť v bezchybném stavu nám zaručí dobrou přilnavost pneumatiky k povrchu terénu, čímž předcházíme zbytečným defektům nebo v horším případě pádům. Dezén pláště by neměl být odřený a boky pláště by neměly být vůbec popraskané. Taktéž zkontrolujeme, jak jsou nafoukané, resp. zda mají správný tlak vzhledem k povrchu, po kterém chceme jezdit. Na MTB by měly být tlaky menší a na silničních kolech větší. Na Libertách máme 24" kola obutá do plášťů Schwalbe, s kterými jsme za 15 dní na třech kolách měli jen tři defekty, které byly ale zapříčiněné ráfkem, který neměl izolační pásku. Po této opravě byly duše kol téměř nesmrtelné.

 

Kola, paprsky, náboje

Dalším krokem je kontrola samotných kol. Kola roztočíme a zkontrolujeme, jestli nemáme tzv. osmičku - vychýlení do strany. Pokud se některé z kol vychyluje do strany a s opravou nemáme zkušenosti, tak doporučujeme svěřit kolo odborníkům ze servisu, abychom si to domácím centrováním ještě víc nepokazili. Po kontrole ráfku zkontrolujeme paprsky, aby žádný z nich nebyl prasklý nebo uvolněný. Nám se během 1 500 kilometrů podařilo jeden paprsek zlomit. Stalo se to naštěstí až na konci cesty a jeho výměna nebyla třeba. Po kontrole paprsků se podíváme i na náboje, zda nemají velkou vůli nebo nevydávají divné zvuky, které můžou naznačovat problémy s ložisky. Když se vám cokoli nezdá a náboj neumíte rozebrat, svěřte kolo do rukou odborníkům. Tato součástka může být ve špatném technickém stavu velmi nebezpečná. O pravdivosti tohoto výroku se přesvědčíte v našem připravovaném filmu.

 

Brzdy

Důležitým komponentem každého kola jsou brzdy. Na Libertě jsou dvě, jedna přední, která je kvůli svojí účinnosti spíše na okrasu a zadní, tzv. protišlapná, která je integrovaná v náboji a aktivuje se sešlápnutím pedálů dozadu. Na vašem kole máte snad brzdy lepší a určitě byste neměli zapomenout na jejich kontrolu, případně údržbu. Pokud máte na kole osazené ráfkové, tzv. V brzdy, zkontrolujte jejich účinnost a stav brzdových špalíků, které by neměly být odřené. V případě kotoučových brzd, které můžou být mechanické nebo hydraulické, doporučujeme také zkontrolovat stav kotoučů, které by měly být rovné a neměly by šoupat o destičky. V mechanických brzdách zkontrolujte ocelové lanko, aby nebylo na žádném místě opotřebované, hydraulické brzdy nesmí být zavzdušněné. To by se mohlo projevit malou účinností brzdového systému a pocitem, že stisk brzdové páky je "gumový", skoro až k řídítkům. V takovém případě je nutná výměna oleje. Jestli s ní nemáte zkušenosti, tak opět platí, že je lepší svěřit kolo odbornému servisu.

   

 

Na LIBERTĚ kolem Slovenska 1. část

Adam, Matěj a Boris - tři přátelé, kteří cestují po světě na starých kolech značky Liberta, nás tentokrát vezmou na výpravu kolem jejich rodného Slovenska.

>>> ČÍST DÁL <<<

 

Vidlice, tlumiče

Liberta má jednu velkou výhodu, svoji jednoduchost. Žádné odpružení, žádné převody, žádné problémy. Pokud ale máte na vašem kole odpruženou vidlici nebo zadní tlumič, tak jim věnujte před sezónou svou pozornost. Vnitřní nohy vidlice by neměly být mechanicky poškozené, aby neničily gumové těsnění. Z vidlice ani z tlumiče by neměl unikat žádný olej ani mazivo. Když už kolo vlastníte déle a vidlici jste nevěnovali velkou pozornost, měli byste zvážit její velký servis - výměnu oleje a těsnění. V případě, že vidlice funguje bez větších problémů, postačí vnitřní nohy nastříkat silikonovým olejem, párkrát stlačit a do sucha utřít. Pozor je třeba dávat na to, kam olej stříkáme, aby se nedostal na brzdový kotouč a nebo ráfek. Když se to stane, je potřeba tyto komponenty odmastit na to určeným odmašťovačem.

 

Řídítka, sedlo

Dále zkontrolujeme řídítka, jejich sklon a uchycení v představci. Všechny šrouby by měly být dotáhnuté na požadovaný moment. Dále zkontrolujeme nastavení sedla, jeho výšku, sklon a dotáhnutí v rámu. Jestliže se během jízdy ozývá z rámu praskot, tak ho může ho způsobovat právě sedlová trubka. Tento problém vyřešíme jejím namazáním na to určenou vazelínou.

 

Rám

Když máme kolo vyčištěné a umyté, tak vizuálně zkontrolujeme stav rámu. Zvýšenou pozornost věnujeme svárům a spojům, aby se na daných místech nevyskytovaly praskliny, které by mohly během jízdy způsobit zlomení rámu. Důkladně prohlédneme také spodní trubku, která dostává za jízdy zabrat od různých nečistot a kamínků.

 

Řazení, řetěz

Nakonec kontrolujeme pohon a řazení. Liberta má opět výhodu, má jen jeden převod. Stačí tak zkontrolovat stav řetězu, který bývá vytahaný poměrně často a stav ozubení. Na každém modernějším kole je ale převodník, jehož řazení a stav musíme před sezónou zkontrolovat. Řazení musí být plynulé a přesné. Jestliže tomu tak není, můžeme ho doladit přímo na přehazovačce nebo na řadící páčce na řídítkách.

Taky zkontrolujeme stav řetězu, buď k tomu určeným měřidlem nebo obyčejným posuvným měřidlem, které nastavíme na délku 132 mm a vložíme do mezer řetězu. Když tam posuvné měřidlo nezapadne, měli bychom zvážit výměnu řetězu, abychom předešli finančně nákladné opravě, která bude zahrnovat i výměnu kazety. U silničního kola by se měl řetěz měnit každých 3 - 4 tisíc kilometrů a na kole, kde je řetěz namáhaný víc - MTB nebo Liberta při cestě po Slovensku, bychom měli výměnu zvážit každých tisíc kilometrů. My jsme během cesty ujeli 1 500 kilometrů a řetězy jsou tak vytahané, že jsou dobré akorát tak na výstavu na poličku. Když je řetěz v pořádku, vyčistíme ho odmašťovačem nebo na to určenou pračkou. Do sucha utřeme a namažeme na to určeným olejem, který po nanesení taktéž vytřeme do sucha. Důležité je, aby byly namazané vnitřní články řetězu, ne vnější plochy, které by na sebe lepily prach a vznikala by tak brusná pasta, která by řetěz ještě víc opotřebovávala.

   

 

Na LIBERTĚ kolem Slovenska 2. část

14denní putování kluků z Liberta Tour se přehouplo do 2. poloviny a o zážitky opět nebyla nouze.

>>> ČÍST DÁL <<<

 

Hotovo!

Takto zkontrolované kolo doladíme a můžeme začít jezdit nebo ho odvezeme do servisu, protože bude potřeba se na něj  podívat trošku konkrétněji. Pokud na kontrolu nebo opravu nemáte čas, zajděte do nejbližšího cykloservisu, a to čím dříve, tím lépe, protože v nejbližších týdnech budou mít mechanici plné ruce práce. Liberta Tour vám přeje hodně šťastných kilometrů a kopu krásných zážitků!

 

Užitečné odkazy

 

Autor: Liberta Tour

Zdroje: archiv autora, libertatour.sk

Oprava kola na cestách

Poradna

Určitě se vám už stalo, že během delší jízdy na vašem kole nastaly technické problémy, kvůli kterým jste si museli zavolat odvoz domů. Nestalo? To máte štěstí. Ale čtěte dál, protože kdo je připraven... 

Na co myslet, když vyrážíte na výlet do hor

Poradna

Výlet do hor je super aktivita pro všechny věkové skupiny, můžete ji provozovat po celý rok, není náročná na vybavení, posiluje imunitu a zlepšuje náladu! Stačí se jen dobře připravit.

Jak vybrat boty na turistiku

Poradna

Ideálně zvolená turistická obuv = základ úspěchu a dobrého pocitu z výpravy. Abyste nešlápli vedle, přečtěte si, jak správné boty vybrat.

Vybíráme pro vás

Dětská cyklistická přilba Etape Pluto Light s integrovaným zadním bezpečnostním světlem, které je tvořeno...
Přilba Etape Biker je vhodná do terénu i na silnici. Díky systému upínání QFS dobře sedí na hlavě a poskytuje...
MTB cyklistické tretry Axon Trail jsou ideální na vaše vyjížďky. Mají zpevněnou odlehčenou dvouvrstvou...
Nastavitelný košík na kolo Topeak Modula Cage EX bezpečně drží různé druhy a velikosti lahví. Košík je...
Praktické cyklistické návleky na ruce Axon jsou velmi skladné, snadno se navlékají a spolehlivě ochrání...