Jak vybrat správnou velikost sportovní podprsenky
Poradna
Jak si vybrat podprsenku na sport tak, aby vám zajistila maximální pohodlí? V tomto článku vám poradíme se správnou volbou velikosti i výběrem dokonalého střihu podprsenky.
Jaké oblečení zvolit při jízdě na kole v létě, v dešti nebo v zimě? Jak si zkrátka vybrat to správné oblečení do každého počasí? To vám v dnešním článku poradí Jakub Vlček, závodní cyklista a horolezec.
Obsah |
Jak se správně obléknout na kolo? Na jednoduchou otázku jednoduchá odpověď: tak, abychom se cítili dobře. Konkrétní univerzální odpověď nemám, spíš poskytnu několik otázek k ranní kávě před startem. Je rozdíl, jestli se strojíme na vyjížďku do sousední vesnice k babičce na oběd, nebo na několikadenní závod. Silnice, nebo MTB? Či hit posledních let gravelbike? Počasí? Roční období? Je pravděpodobné, že do návratu výrazně poklesne teplota, začne pršet nebo snad chumelit? Chci mít pohodu a komfort, aby mě nic nevyvedlo z míry, nebo radši šetřím gramy? Chci oslňovat okolí slušivým dresem, nebo mi na designu nezáleží? Chci oblečení na každou variantu, nebo spíš univerzál, aby mi to nezabralo místo v šatníku? Chci střídat více dresů, nebo preferuji jeden, co vydrží dlouho? (Samozřejmě ten žlutý… :-)).
U aktivit, při kterých hrozí, že se zpotíme (a to se na kole občas stát může), je vhodné volit prodyšné oblečení rychle odvádějící pot od těla.
Základem pro všechny varianty jsou cyklistické šortky s kvalitní antibakteriální vložkou. A hned máme na výběr ze tří typů:
Šle drží kraťasy na místě a zabraňuje tak nepříjemnému "táhnutí" na záda, či postupnému sesouvání po stehnech, či tlačení gumy v pase. Bezkšandová varianta má oproti tomu jedinou výhodu - pokud kalhoty potřebujete z jakéhokoli důvodu sundat. Někdo se v uplém oblečení necítí a volí volnější variantu, která je např. 100% zastoupena v kategorii ENDURO. Zjednodušeně se jedná o tenké uplé kraťasy s vložkou, které jsou odepínatelným způsobem spojeny s vrchními šortkami vypadající jako běžné sportovní oblečení. Za mě jsou do lesa pohodlné, za zmínku však stojí, že není příjemné, když pod ně vletí vosa a chudinka se v úleku začne bránit.
Pod dres nosím ještě tenké funkční triko, většinou síťované, pro co nejlepší odvod potu z kůže. Přes něj teprve kšandy a navrch dres. Vyhovuje mi celorozepínací, při sundávání nevypadávají věci z kapes. Kapsy jsou téma samy o sobě. Na kratší vyjížďky je to celkem jedno, na delší se hodí spíš větší, aby se tam vešlo víc jídla, oblečení atd. Praktické je mít kromě třech běžných kapes ještě jednu na zip. Přičemž mohu doporučit nemít zip přes obratle, v momentě, když náhodou někam pojedete s batohem, celkem to dře. Na škodu rozhodně nejsou reflexní prvky, řada výrobců je chytře „schovává“ do svého loga či designu dresu.
Praktické jsou externí rukávy a nákoleníky či nohavice. V dresu nezaberou moc místa a pohodlně vyřeší výkyvy teplot. Ať už na kole, nebo po vyjížďce v hospodě. Jen si vybrat tu správnou tloušťku… Na tělo se v těchto situacích používá vesta nebo bunda. Vesta zabere méně místa, často bývá na zádech síťovaná a zepředu z neprofuku. Bunda už je větší kalibr a využití najde spíš při dešti. Lehké cyklobundičky většinou moc dobře nedýchají, ale na rychlou přeháňku poslouží s přehledem. Při Transcontinetalu i cestou na Nordcapp jsem používal kombinaci vesty a bundy i za průtrže mračen, sice promokly, ale při pohybu jsem se celkem zahřál a časem uschnul. Jsou skladné a lehké a není tedy důvod aspoň jednu z nich s sebou vozit na každou vyjížďku.
Postupně se přesouváme z krásného do čím dál ošklivějšího počasí. Co na sebe, když očekáváte zimu déšť? Rozhodně se vyplatí externí dlouhé nohavice, případně rovnou dlouhé kalhoty. V chladném počasí kolena zbytečně trpí. To by nám na stará kolena nepoděkovala. Od spodu bude pravděpodobně neustále cákat voda, poteče na holeně a do bot.
Návleky či zimní tretry se by při takovém počasí neměly zůstat ve skříni. Varianta „goráč“ má svá pro a proti. V první řadě je potřeba se k oblékání odhodlat včas.
Jakmile jsme mokří, a zavřeme se na delší dobu do membrány, zadek nám nepoděkuje. Samozřejmě se i rychleji zahřejeme, což někdy je a někdy není žádoucí. Klasický střih kalhot rád leze do řetězu, proto je potřeba použít pásku nebo gumičku ke stažení kolem lýtka. Vyrábí se i speciální cyklistické „goráče“, který tento problém vyřeší. Využil bych je např. guidování na Islandu nebo v Norsku, kdy je předpoklad, že skupina bude pomalejší a trocha komfortu při čekání se hodí. Víc mi vyhovuje varianta „windstopper“. Buď v podvariantě „origoš cyklo“, nebo v univerzálu „z běžek rovnou na kolo“. Sice jsou mokré o něco dřív než „goráče“, ale dá se v nich jet celou dobu, i když zrovna neprší. V běžkařských kalhotách jsem odjel většinu dlouhých podzimních i zimních akcí, ať už byly přeháňky, liják, břečka, mrznoucí bláto, sníh i teploty dost pod bodem mrazu a zima nebyla, dokud jsem se hýbal.
Na termotriko oblékám zimní dres, většinou rovnou přidávám vestu (vpředu neprofuk, vzadu síťka). Nepromokavou vrstvu v tomto případě paradoxně řeším goráčovkou. Kromě relativního sucha a tepla mi vyhovují velké kapsy, ve kterých mohu pohodlně lovit části oblečení za jízdy. A kapuce! S sebou ještě vozím slabou péřovku nebo vestu. Především kvůli bezpečnosti. Defekt, pád, nebo jiný důvod ustání pohybu přijde zpravidla v noci, ideálně po brodu nebo dešti. A mokrému vysílenému tělu je hodně brzy zima. A pořádná. Spirálu jsem nakonec odjel z půlky v péřovce a na ní ještě goráč. A pořádné rukavice, regulérní rukavice do hor. Na prsty je snad zima ze všeho nejdřív. Kromě toho, že je to nepříjemné, po nějaké době palec přestane být schopen řadit.
Opět platí, že výběr bot se odvíjí od terénu a způsobu jízdy. Rozhodně se vyplatí jakýkoli typ nášlapů, energie předaná šlapáním se výrazně zvýší.
MTB nášlapy - výrobců pedálů je víc a liší se provedením a cenou. Boty samotné se liší podle použití na:
Turistické často na první pohled vypadají jako klasické boty na chůzi, bývá na nich i šněrování na tkaničky. Jsou měkčí, kufry k upnutí do pedálu jsou zapuštěny hlouběji do podrážky, takže se v nich lépe chodí. Podrážku mívají gumovou, takže se na kamenech nesmeká (pozor na smekavost kufru). Dobrá varianta pro výlety kombinované například s prohlídkou hradu či krátkou procházkou na hezkou vyhlídku. Poměr jízdy a chůze je zhruba 50:50. Na delší jízdu jsou nepohodlné. Přes měkkou podrážku časem začne tlačit pedál, tkaničky nedovolují povolovat a utahovat boty v reakci na otékání nohou během jízdy. V porovnání s dalšími botami jsou těžší.
Výkonnostní kategorie je nejuniverzálnější a je využitelná všemi typy jezdců. Boty jsou přizpůsobené jízdě v terénu, tedy je počítáno i s občasnou chůzí/tlačením kola. Na cvakání kufrů při chůzi se dá zvyknou a mají přezkový nebo boa systém zapínání, který jde zpravidla upravovat i za jízdy. Poměr jízdy a chůze je zhruba 75:25. Boty jsou pohodlné na jízdu a relativně i na chůzi. Skořepina podrážky bývá plastová nebo karbonová a oplývá různými špunty pro komfortnější chůzi. Některé modely mají podrážku z vibramu, zde je to komfort na úkor hmotnosti. Takové boty mi přijdou dobré na závodní cykloturistiku typu 1000 mil, Bohemia divide apod.
Závodní tretry se na první pohled od výkonnostních moc lišit nemusí, tajemství je v materiálech. Nižší hmotnost a tuhost karbonové skořepiny umožňují vysoký přenos energie při šlapání, boty jsou však o to méně pohodlné na případnou chůzi. Kromě toho moc nepotěší ani naši peněženku. Jízda:chůze - 90:10.
Silniční tretry jsou určeny pro maximální přenos energie při šlapání, jsou lehčí a nepočítá se moc chůzí. Kufry jsou plastové a relativně rychle se při chůzi opotřebí a je třeba je vyměnit. Při chůzi je špička nahoru, boty se smekají a jsou úplně neohebné. Při jízdě včak mají samá pozitiva. Velký kufr rozloží tlak do větší části podrážky, proto netlačí ani po dlouhé jízdě.
Častá otázka je, jestli má člověk pořizovat dvoje tretry - na MTB a na silničku. Nutnost to není, jezdit tak samozřejmě jde. Aspoň ze začátku. K pořízení silničních treter mě kdysi nevedla ani tolik touha po zvýšení výkonu, ale především komfort toho, že když se jeden den vrátím se zabahněnými promočenými botami z lesa, druhý den mohu v klidu nasednou na silnici v čistých a suchách botách. Teprve později jsem si uvědomil větší efektivitu šlapání.
Abych to trochu shrnul. Těžko budeme hledat univerzální oblečení na všechny aktivity. Na výlet s kamarády si rád dopřeji trochu komfortu na úkor vyšší hmotnosti a nižší rychlosti, při závodě jde komfort stranou. Na druhou stranu čím delší závod ve špatném počasí, tím komfortnější a těžší oblečení beru. Např. goráčovku a zimní rukavice.
Autor: Jakub Vlček
Zdroje: archiv autora
Poradna
Jak si vybrat podprsenku na sport tak, aby vám zajistila maximální pohodlí? V tomto článku vám poradíme se správnou volbou velikosti i výběrem dokonalého střihu podprsenky.
Poradna
Jak si vybrat běžeckou obuv do lehkého i těžkého terénu? Které boty vám budou sedět na lesních cestách, ale i na horských trasách dnes na základě svých zkušeností sepsal Marcel Fronko.
Poradna
Také jste si mysleli, že není žádná vyhláškou daná povinná výbava kola? A věděli jste, že za nedostatky ve výbavě hrozí pokuta? Pojďme se mrknout, co na kole musí být, co je dobrovolné i jaké vybavení doporučují zkušení bikeři.
659 Kč
539 Kč
(1.68 %)
530 Kč
1 259 Kč
(27.01 %)
919 Kč
959 Kč
(12.51 %)
839 Kč
759 Kč
(10.54 %)
679 Kč
1 990 Kč
(15.13 %)
1 689 Kč
638 Kč
729 Kč
(3.39 %)
704 Kč