Určitě se vám už stalo, že během delší jízdy na vašem kole nastaly technické problémy, kvůli kterým jste si museli zavolat odvoz domů. Nestalo? To máte štěstí. Ale čtěte dál, protože kdo je připraven...
Po koupi Liberty byla na řadě seznamovačka. První jízdy byly krátké "okolo komína". Servis anebo nářadí s sebou nepřipadalo v úvahu. Protože na co... Jeden převod, dvě brzdy, z nichž brzdí jen ta nožní a řetěz. Až jednou nastal problém, když jsem píchl duši a musel pro mne přijet kamarád.
Během ježdění však můžou nastat problémy, z kterých určitě nebudeme nadšení. Když se nejedná o vážný problém, s komplikovanou opravou, tak si s jeho odstraněním poradí i průměrně zdatný cyklista. Nejlepší ale je, připravit se na tyto situace dopředu. Zejména, když jezdíte na Libertě delší trasy jako my, musíte být připravení jak nejlépe umíte! Když se nám v Rumunsku pokazil zadní náboj v kole, tak jsme byli nahraní. Hlavně jsme se neuměli domluvit anglicky, německy, ani rukama nohama.
V tomto článku zkusíme poradit, co potřebujete na běžné opravy a podělíme se s vámi o zkušenosti, ať už ze silniční, horské anebo Liberta Tour cyklistiky, abyste se nemuseli učit na vlastních chybách.
Kluci z Liberta Tour
Adam
23 let, student vysoké školy v oboru Chemické a potravinářské stroje a zařízení. Adam se k výpravě připojil v roce 2016 během cesty na Ukrajinu jako šofér, na poslední cestě kolem Slovenska si zkusil i pozici cyklisty na Libertě.
Matěj
24 let, profesionální hasič - záchranář. Matěj je nejsilnější článek z cyklistů na výpravě, fyzicky i psychicky táhne výpravu v nejtěžších chvílích.
Boris
23 let, strojvedoucí. Je autorem myšlenky a zakladatelem projektu Liberta tour, je to mechanik kol i doprovodného vozidla. Neexistuje snad nic, co by neuměl opravit.
Martin
26 let, profesionální fotograf – kameraman. Martin má na starosti přípravu a mediální výstupy z celého projektu. Během celé výpravy s fotoaparátem v ruce dokumentuje veselejší i smutnější chvíle.
Lukáš
29 let, řidič doprovodného vozidla - Feldy. Po poslední cestě v roce 2016 zhodnotil, že jeho kolena další cestu na tak malém kole nezvládnou, a proto si vybral volnou pozici šoféra.
|
|
Jak připravit kolo před sezónou
Jaro už klepe na dveře, a proto je nejvyšší čas oprášit kolo a pořádně ho před první vyjížďkou zkontrolovat. Rady, jak na to, pro vás mají kluci z LIBERTA TOUR.
>>> ČÍST DÁL <<<
|
Nevíte dne, ani hodiny – defekt
Pozná ho snad každý člověk, i necyklista. Když ho dostanete, asi nikdy pro něj nenajdete slušné slovo... Každý, kdo jezdí na kole by si měl umět opravit defekt sám, případně vyměnit duše, plášť, galusku nebo podobně. Je to úplně běžná věc, která vás může při jízdě na kole potkat. V první řadě, musíte vědět, na jakých kolech jezdíte a co máte obuté. Podle velikosti pláště, sami zjistíte, jestli se vám hodí mít s sebou minipumpu, která se může uchytit i pod košík na vodu, kde je méně nápadná a nepřekáží, anebo můžete použít bombičky.
Na silniční kolo doporučuji galusky. V případě defektu můžete galusku vyměnit, když máte u sebe náhradní, či v případě bezdušových kol do ní nalít tmel na opravu defektů a nafoukat. Funguje to dobře!
Na horských kolech se stávají stále větším hitem bezdušové pláště, do kterých taktéž naléváme preventivní tmel. Menší propíchnutí (třeba od trnů) tmel zalepí bez problémů. Když je díra přece jen větší, je dobré mít u sebe také sadu na opravu bezdušových plášťů.
Na Libertách máme klasické pláště i s dušemi. Při defektu jsme použili montpáky na sundání pláště a pomocí sady na lepení jsme duši zalepili a nafoukali. Jedna dobrá rada, když vytáhnete duši z pláště, vždy ji zkontrolujte a stejně tak plášť, jestli se předmět, který vám kolo vyfouknul, se nenachází právě tam.
|
Liberta Tour
V rámci projektu PODPORUJEME vám dnes představujeme partu kamarádů ze Slovenska, kteří cestují po světě ne úplně tradičním způsobem.
>>> ČÍST DÁL <<<
|
Oprava defektu krok za krokem
|
1. Otočte kolo vzhůru nohama (ale určitě bude stačit i koly vzhůru :)). Dejte si pozor, abyste si sedlo nepoložili na ostré předměty anebo kamínky. |
2. Pokud je defekt na zadním kole, přehoďte řetěz na menší kolečko (nejtěžší převod). |
3. Spousta kol má rychloupínáky, které povolíte rukou, ale v případě matic nebo imbusů musíte použít váš oblíbený multiklíč. |
4. Tento postup platí pro kotoučové brzdy, ale nebojte, u ráfkových brzd stačí povolit jen stříbrné lanko, abyste rozevřeli brzdové čelisti. |
5. Po vyndání kola dostanou slovo montpáky. Palcem odtlačte plášť směrem od sebe, zasuňte pod něj montpáku a pohybem k sobě plášť přetáhněte přes ráfek. |
6. Vložte druhou montpáku a vyzujte plášť. |
7. Hned, když máte na jedné stran plášť z kola pryč, vytáhněte ven duši. Doporučuji začít vytažení ventilkem. |
8. Nyní vyndejte z kapsičky, kterou máte pod sedlem sadu na opravu defektů, najděte díru na duši a zalepte ji. NEZAPOMEŇTE zkontrolovat i vnitřek pláště, jestli předmět, který vám způsobil defekt nezůstal právě tam. |
9. Když jste doma, klidně duši nechte zaschnout, nafoukejte ji a zkontrolujte ponořením do vody, abyste se ujistili, že vám nikde neuniká vzduch. Samozřejmě v terénu nebo na závodech nemáte čas zkoušet, jestli se duše dobře zalepila. Doporučuji po nalepení záplaty nějakou tu minutku počkat a opatrně zase vložit duši do pláště. |
10. Vezměte montpáky a nahoďte opačným způsobem plášť na ráfek. |
11. Nafoukejte kolo, vložte ho zpět, a pokud jste rozevřeli brzdy, nezapomeňte je opět zapnout a přitáhnout kolo. |
12. Na závěr zkontrolujte, zda kolo správně brzdí a můžete pokračovat v cestě! |
Pokud jste alespoň trošku šikovní a máte s sebou potřebné nářadí, tak vám zalepení defektu na dušových kolech potrvá 10 – 15 minut.
Správný multiklíč
Mějte svůj oblíbený multiklíč, bez kterého nevytáhnete kolo z domu. Když potřebujete během jízdy donastavit přehazování, anebo upravit koncové dorazy, na multiklíči najdete potřebný šroubovák. Při velké zátěži se může přetrhnout řetěz – samozřejmě v terénu spíše než na silnici. Protože asi nikdo z nás nenosí náhradní řetěz s sebou, je dobré mít multiklíč s nýtovačem řetězu. V tom případě, řetěz zkrátíte o dva až tři články a můžete pokračovat dál.
|
Na LIBERTĚ kolem Slovenska 1. část
Adam, Matěj a Boris - tři přátelé, kteří cestují po světě na starých kolech značky Liberta, nás tentokrát vezmou na výpravu kolem jejich rodného Slovenska.
>>> ČÍST DÁL <<<
|
Hotovost
Je dobré myslet také na malou hotovost. Při delších trasách nikdy nevíte, kdy vás přepadne hlad, či chuť na dobrou zmrzlinu.
|
Na LIBERTĚ kolem Slovenska 2. část
14denní putování kluků z Liberta Tour se přehouplo do 2. poloviny a o zážitky opět nebyla nouze.
>>> ČÍST DÁL <<<
|
Přehled vybavení na cesty
Kategorie
|
Charakteristika
|
Značky
|
Pumpičky
|
- kompaktní a ergonomický tvar
- nízká hmotnost
- většinou pro všechny typy ventilků (FV, AV, DV)
- držák na rám kola obvykle součástí balení
|
|
Duše
|
- vyrobeny z vysoce kvalitního butylového kaučuku
- udržují stálý tlak po dlouhou dobu
- velmi odolné proti průrazu
|
|
Cyklistické nářadí
|
- sady na opravu duší
- nýtovačky
- montpáky
- multiklíče
- prostě vše, co by nemělo chybět v žádné cyklistické výbavě
|
|
Kdo je připraven, může vyrazit
Všechny věci, které jsme uvedly (montpáky, minipumpa, bombičky, sadu na lepení defektů anebo multiklíč) jsou malé a skladné, lehce je schováte do kapsy bundy nebo kapsičky pod sedlovkou.
A ještě maličká poznámka - pokud jedete na trip tak, jako jsme jeli my na Libertách, hlavně do států, kde může být problém s domluvením se, tak si určitě sbalte s sebou navíc jedno brzdové a přehazovací lanko, případně pokud máte kotoučové brzdy určitě i brzdové destičky nebo brzdové špalky.
Nyní, když budete vyrážet z domu na výlet, připravte si všechno tak, aby vás malý problém nepřekvapil. Nebojte se objevovat nová a vzdálenější místa. Naše země je krásna. My jsme zvládli procestovat sedm států na třech starých Libertách. Problémy, které nás cestou potkaly, byly naštěstí malé a na všechny jsme byli připravení!
Užitečné odkazy
Autor: Liberta Tour
Zdroje: archiv autora, libertatour.sk